SNART SLÄPPS VÅR NYA HEMSIDA! HÅLL UTKIK! 

NU ÄR HÖSTENS SCHEMA UTE MED STORT UTBUD, SE NEDAN.
VÄLKOMMEN ATT BOKA DIN PLATS REDAN IDAG!

VI HAR LÖPANDE INTAG HELA TERMINEN PÅ ALLA KURSER OCH AKTIVITETER!
SÅ KOM OCH PROVA OCH SE OM NÅGOT FALLER DIG I SMAKEN! 

KIKA ÄVEN UNDER WORKSHOPS FÖR FLERA HÄRLIGA AKTIVITETER!

sommar schema 2022 yoga & träning

Olika startveckor, se schema. Uppehåll 21/6 - 1/7 samt vecka 30.

SOMMAR PRISER!

5-klippkort 500 kr/kort eller 140 kr/pass
(Har du redan ett klippkort så kan du självklart använda det).
OBS! Priserna gäller endast under sommarsäsongen och måste användas densamma. 
Bokning krävs, tidigast 1 vecka innan och senast 4 timmar innan aktivitet! 
Avbokning senast 4 timmar innan aktivitet. 


Flera aktiviteter kan komma, t ex gongbad, silent walk, workshops mm. Håll utkik!

SCHEMA Hösttermin-2022

(Vi håller till i två lokaler, därav att vissa pass överlappas.)

prova-på v. 34. KursSTARt v. 35. (löpande intag under hela terminen)
Vi kommer att utöka utbudet varefter.

OBS! du som går kurs hos oss är alltid garanterad så många pass som ingår i kursen!
vid frånvaro SÅ FÅR DU därför TA IGEN I VALFRITT ordinarie PASS MED LIKNANDE PASSLÄNGD,
du kan endast ta igen under terminens gång och i mån av plats.

MÅNDAGPASSVECKA
16.40-17.30     FYSPASS (drop-in)Löpande
17.30-18.45MEDIYOGA (medicinsk yoga kurs)             35 - 49
18.00-18.50   MJUK KARATE SENIOR (kurs)                       35 - 49
19.15-20.30YINYOGA (kurs)35 - 49           
TISDAG   PASS                                                 VECKA
10.00-11.15MEDICINSK YOGA PÅ STOL (kurs) 35 - 49        
11.45-12.30LUNCHYOGA (kurs) 35 - 49
17.20-18.50 HORMONYOGA (kurs) OBS! 90 min.            35 - 46        
Annonseras  MEDITATION/GONGBAD                       
20.00-21.00     SJÄLVFÖRSVAR (kurs)    38 - 49
ONSDAG     PASSVECKA     
16.30-17.20    YOGA MIX (drop-in) Löpande       
17.30-18.45MEDIYOGA (medicinsk yoga kurs)  35 - 49
19.00-20.30HORMONYOGA (kurs) OBS! 90 min.   35 - 46
19.00-20.15RÖRLIGHETSTRÄNING & YOGA (kurs)  35 - 49      
TORSDAG   PASSVECKA     
11.30-12.15LUNCHYOGALöpande     
13.00-14.15SENIORYOGA - inkl. fikastund (kurs)   35 - 49
17.45-18.45MINDFULNESS KURS37 - 46
AnnonserasMEDITATION/GONGBAD                   
FREDAG     PASS                                                       VECKA    
16.40-17.30FYSPASS (drop-in)  Löpande
AnnonserasWORKSHOP / EVENT                  
LÖRDAG   PASS                                                       VECKA    
AnnonserasWORKSHOP/EVENT
SÖNDAG    PASS                                                       VECKA 
AnnonserasWORKSHOP / EVENT
16.00-17.30YOGA RELAX (kurs) 35 - 46       


OBS! Vi förbehåller oss rätten att ställa in kurser vid för lågt deltagande. 

passbeskrivningar

YOGAMIX / SOMMARYOGA (Drop-in)

Vår sköna sommaryoga består av medicinsk yoga, men kan även innehålla inslag av Qigong och Tai chi. Övningarna varierar stående, sittande och liggande. Men kan även anpassas till bara sittande på stol. Detta är ett mjukt och inkännande pass. Största fokus ligger på andningen. Bra komplement till fysisk träning och andra träningsformer, då yogan förstärker de positiva effekterna av den träning eller idrott du håller på med. Du blir starkare, smidigare och mer medveten om dina styrkor och svagheter. Passar alla oavsett konditionsnivå och ålder. 

FYSPASS / SOMMARTRÄNING (drop-in)

Ett fyspass är uppbyggt på så sätt att vi använder kroppen som vårt främsta verktyg. Redskap används i viss mån, men det är kroppviktsövningar som är basen. Den egna kroppen är vår främsta tillgång… Övningarna varieras under passet mellan fysisk styrka och kondition. Alla kan delta oavsett ålder, fysisk status och tidigare erfarenheter av träning. Du jobbar utifrån dina egna förutsättningar, men tillsammans i grupp med samma målbild, att utveckla sin egen kapacitet.

yoga relax (ny kurs)

Yoga Relax är en skön blandning av medicinsk yoga och restorative yoga. Detta är en yoga för dig som behöver det där extra lugnet och omhuldandet. Kanske har du smärtproblematik, sjukdomar, är stressad, utmattad, har ångest. Eller har postcovid med hjärntrötthet och sömnproblem mm, eller kanske bara känner att du vill ge dig själv en skön start på veckan. Passet består inledningsvis av mjuka rörelser och sen vidare in i positioner där vi stödjer upp kroppen för en total avslappning och återhämtning. Den djupa balanserande andningen följer som en röd tråd i passet tillsammans med mindfulness och meditation. Du kan tryggt och lugnt landa ner på den mjuka ullmattan bland bolster, kuddar, ullfiltar och slappna av. Känna full tillit att du är i goda händer.

MEDICINSK yoga på stol (NY KURS)

Medicinsk yoga på stol är en terapeutisk form av kundaliniyoga som passar alla! Efter bara några yogapass känner du av effekterna, som ett ökat lugn och närvaro, men även mer energi och glädje! Du blir mjukare, rörligare, starkare och mer vital. Passet består av mjuka men effektfulla kroppsövningar som anpassas efter din förmåga, med största fokus på andningen. Vi avslutar med meditation som skapar en inre stillhet samt djupavslappning och vila. Yogapassen görs utifrån dina egna förutsättningar och blir ett verktyg du kan ta med dig i din vardag. Yogan är anpassad för dig som är lite äldre eller bara vill yoga i lugnt tempo. Yogan utförs sittande på stol, men vill du hellre använda yogamatta så går det också bra.

LUNCHyoga (finns både kurs och drop-in)

Detta är ett skönt yogapass som tar dig bort en stund från dagens brus, stillar sinnet, sträcker ut och mjukar upp hela kroppen och framför allt axlar, rygg och nacke. Här får du en välbehövlig återhämtning för kropp & sinne, så du kan fortsätta vara den bästa versionen av dig själv resten av dagen. Passar alla oavsett konditionsnivå och ålder.

mediyoga (Medicinsk yoga)

MediYoga är en lugn och djupverkande yogaform med vetenskaplig förankring. MediYogans speciellt utformade pass stödjer kroppens självläkande förmåga och stillar sinnet. Det är enkla, mjuka och inkännande rörelser, med stort fokus på andningen, som kombineras med meditation och vila. Passar för alla oavsett ålder, sjukdom eller diagnos då vi jobbar utifrån vår egen förmåga. Kan även anpassas till stol. Läs mer här.

hormonyoga

Medicinsk yoga för kvinnors hormonbalans är en Body-Mind träning som stillar sinnet, skapar återhämtning, förbättrar kroppskännedom och skapar balans i kroppens nerv- och hormonsystem. Den bidrar även till ökad rörlighet, flexibilitet och uthållighet. Alla kan utföra HormonYoga då övningarna är enkla, lugna och anpassningsbara för de flesta. Hormonbalansens nycklar är stresshantering, stressreducering och återhämtning. HormonYoga är därmed ett självklart verktyg för alla kvinnor som vill lära sig hantera livets alla faser och skapa ett liv fyllt av glädje och inspiration. HormonYoga riktar sig till kvinnor i alla åldrar, med eller utan symtom på hormonobalans.

självförsvar för kvinnor

Vi lär ut trygghet och bygger självförtroende! Denna självförsvarskurs hjälper dig att minska risken för att bli utsatt, samtidigt som du får kunskap om hur du försvarar dig om situationen ändå skulle uppstå. Vi tränar försvar mot t ex slag, spark, grepp, överfall, fasthållningar mm. Vi jobbar alltid med att försöka avsluta försvaret ståendes. Vi tycker det är  viktigt att alla tjejer/kvinnor ska känna sig trygga och kunna försvara sig och därför vänder sig denna kurs till alla från 15 år och uppåt! Dock krävs målsmans tillåtelse mellan 15-17 år. 

yinyoga

Yinyoga passar alla och är en meditativ yogaform där man fokuserar på yin-delarna i kroppen såsom skelett, bindväv (fascia), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under 3-5 minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden och andning. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen.  Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk träning. Läs mer här.

MJUK Karate senior 50+

Detta pass är både för dig som kanske har tränat någon form av kampsport tidigare eller för dig som aldrig provat på detta och är nyfiken på en annorlunda träningsform. Här erbjuder vi en rolig och allsidig träning för hela kroppen som baseras på att utveckla balans, koordination och samtidigt få energi och flöde i kroppen. Vi lär oss sparka och slå på mittsar i kombinationer och vi jobbar utifrån vår egen kapacitet. Vänder sig till damer och herrar som kommit upp lite i ålder.

SENIORYOGA - INKLUSIVE FIKASTUND

Alla kan yoga och det är aldrig för sent att börja! Kursen vänder sig till dig som kommit upp lite i åren och önskar finna ett sätt att påverka din hälsa och välbefinnande nu och framöver, samtidigt som du får en stunds samvaro med andra likasinnade över en trevlig fikastund efter passet. Samvaron och tillhörigheten som också spelar en stor roll i vårt välbefinnande. Passet består av mjuka och lugna övningar, med fokus på att finna djup och lugn andning i vila och rörelse. Passet avslutas med guidad avslappning och vila . Övningarna som görs stående, sittande på stol eller liggande, kan hjälpa en åldrande kropps stela muskler och leder att bli mjukare, smidigare och starkare. Att få verktyg att på egen hand kunna hantera obalanser som problem med hjärtat, högt blodtryck, smärta, sömnbesvär, oro osv. Även du som inte är senior och tycker tiden passar är också välkommen.

rörlighetsträning & yoga

Detta är ett lugnare pass där vi fokuserar på att komma djupare in i kroppen. Vi jobbar igenom kroppen ordentligt med ett antal övningar där vi utmanar vår rörlighet och går sen vidare in i lätta yinyoga positioner. De fysiska positionerna blir också en genväg till ett lugnare och mer stressfritt sinne. Passar alla, gammal som ung! Du jobbar utifrån din egen förmåga och Micke ger även vissa personliga tips & råd.

YOGA MIX (drop-in)

Detta pass är en mix av olika yogaövningar från olika yogastilar och även med inslag av Qigong och Tai chi. Övningarna varierar stående, sittande och liggande. Detta är ett mjukt och inkännande pass, men kan innehålla lite utmanande och balanserande övningar. Största fokus ligger på andningen. Bra komplement till fysisk träning och andra träningsformer, då yogan förstärker de positiva effekterna av den träning eller idrott du håller på med. Du blir starkare, smidigare och mer medveten om dina styrkor och svagheter. Passar alla oavsett konditionsnivå och ålder.

mindfulness & gongbad för balansering och självläkning (annonseras under workshops)

Tider & priser för denna aktivitet ligger under workshops!
Här får du möjlighet att landa ner med dig själv för en stund, bädda in dig riktigt bekvämt på sköna ullmattor med tillbehör. Jennifer inleder med en mindfulnessmeditation för att du ska nå en djup och avslappnande kontakt med din kropp, sen får du vaggas tryggt i vågorna av ett skönt gongbad. Du frigör kropp sinne & själ och får en djup balansering och självläkning på cellnivå. 
För mer information om mindfulness läs här.

En gong är en metalltrumma som man slår på för att skapa olika vibrationer i bland annat form av ljud, som sägs påverka vår kropp på ett djupgående sätt. Gongbad har inget med vatten att göra, men gongen skapar vibrationer som sköljer över ens kropp och sinne, känslan av att man badar i ett hav av ljud som fyller ens medvetande.
 
Gongen tros ha använts i över 6000 år. Den har länge använts i behandlande syfte, vid till exempel healing, meditation och yoga. När man slår på gongen bildas en otrolig mängd vibrationer som vi uppfattar som ljud men som vi också kan känna i kroppen. De tar sig in i vår kropp och påverkar oss ända in på cellnivå. Vibrationerna tar sig förbi våra tankar och vårt medvetande, och kan på så sätt påverka oss på en djupare nivå. Vi öppnas upp av vibrationerna och fysiska, mentala, emotionella och själsliga blockeringar kan lösas upp. Ett gongbad verkar mycket avslappnade och avstressande för kropp, sinne  och själ. 

YOGA 6 gongbad 90 min. (annonseras under workshops)

Tider & priser för denna aktivitet ligger under workshops!
På Jennifer och Kristins gongbad inleder vi med ett skönt yogapass för att landa ner, bli närvarande och få en skön avslappning i kropp och sinne. Sen får du bädda in dig bekvämt och skönt och njuta en lång stund av gongarnas och olika andra instruments toner.
Se ovan för mer info om Gong.