VI HAR LÖPANDE INTAG HELA TERMINEN PÅ ALLA KURSER OCH AKTIVITETER!
SÅ KOM OCH PROVA OCH SE OM NÅGOT FALLER DIG I SMAKEN! 

KIKA ÄVEN UNDER WORKSHOPS FÖR FLERA HÄRLIGA AKTIVITETER!

SCHEMA HT-2021

(Vi håller till i två lokaler, därav att vissa pass överlappas.)

prova-på v. 33. KursSTARt v. 34. Vi kommer att utöka utbudet varefter.

OBS! du som går kurs hos oss är alltid garanterad 15 pass/termin!
vid frånvaro SÅ FÅR DU därför TA IGEN I VALFRITT PASS, I MÅN AV PLATS.

MÅNDAGPASSLEDARE 
16:40-17:30FYSPASS (Drop-in)Mikael
17:30-18:45MEDIYOGA (Kurs)Jennifer
18:00-18:50MJUK KARATE SENIOR (Kurs)    Mikael
19:15-20:30YINYOGA (Kurs)Jennifer
TISDAG     PASS                                                 LEDARE 
17:30-18:45KUNDALINI YOGA (Kurs)  Kristin
Annonseras  GONGBAD alt. extra MediYoga Kurs Annonseras
20:00-20:50SJÄLVFÖRSVAR (Kurs)    Mikael
ONSDAG       PASSLEDARE    
17:30-18:20YOGA MIX (Drop-in) Jennifer
19:00-20:15RÖRLIGHETSTRÄNING & YOGA (kurs)      M & J
TORSDAG   PASSLEDARE   
13:00-14:30SENIORYOGA - inkl. fikastund (Kurs)   Jennifer
17:45-19.15VINYASA YOGA (Kurs) OBS! 90 min.Adam
AnnonserasMEDITATIONJennifer
FREDAG     PASS                                                       LEDARE
11:30-12:15LUNCHPASS (Drop-in)  Mikael
AnnonserasFREDAGSMYSAnnonseras
LÖRDAG    PASS                                                       LEDARE
AnnonserasWORKSHOP / EVENT  Annonseras
AnnonserasKURSERAnnonseras
SÖNDAG    PASS                                                       LEDARE  
10:30-12:00SPECIALYOGA (Privat kurs)    Jennifer


OBS! Vi förbehåller oss rätten att ställa in kurser vid för lågt deltagande. 

passbeskrivningar

SENIORYOGA - INKLUSIVE FIKASTUND

Alla kan yoga och det är aldrig för sent att börja! Kursen vänder sig till dig som kommit upp lite i åren och önskar finna ett sätt att påverka din hälsa och välbefinnande nu och framöver, samtidigt som du får en stunds samvaro med andra likasinnade över en trevlig fikastund efter passet. Samvaron och tillhörigheten som också spelar en stor roll i vårt välbefinnande. Passet består av mjuka och lugna övningar, med fokus på att finna djup och lugn andning i vila och rörelse. Passet avslutas med meditation/mindfulness. Övningarna som görs stående, sittande på stol eller liggande, kan hjälpa en åldrande kropps stela muskler och leder att bli mjukare, smidigare och starkare. Att få verktyg att på egen hand kunna hantera obalanser som problem med hjärtat, högt blodtryck, smärta, sömnbesvär, oro osv. Även du som inte är senior och tycker tiden passar är också välkommen.

rörlighetsträning & yoga

Detta är ett lugnare pass där vi fokuserar på att komma djupare in i kroppen. Vi jobbar igenom kroppen ordentligt med ett antal övningar där vi utmanar vår rörlighet och går sen vidare in i lätta yinyoga positioner. De fysiska positionerna blir också en genväg till ett lugnare och mer stressfritt sinne. Passar alla, gammal som ung! Du jobbar utifrån din egen förmåga och vi ger även vissa personliga tips & råd.

mediyoga

MediYoga (medicinsk yoga) är en lugn och djupverkande yogaform med vetenskaplig förankring. MediYogans speciellt utformade pass stödjer kroppens självläkande förmåga och stillar sinnet. Det är enkla, mjuka och inkännande rörelser, med stort fokus på andningen, som kombineras med meditation och vila. Passar för alla oavsett ålder, sjukdom eller diagnos då vi jobbar utifrån vår egen förmåga. Kan även anpassas till stol. Läs mer här.

yinyoga

Yinyoga passar alla och är en meditativ yogaform där man fokuserar på yin-delarna i kroppen såsom skelett, bindväv (fascia), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under 3-5 minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden och andning. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen.  Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk träning. Läs mer här.

Vinyasa yoga

Samsara Vinyasa har sitt ursprung i Ashtangayoga och är en uråldrig praktik för fysisk och spirituell utveckling. Positionerna är länkade till varandra genom en följd specifika övergångs-rörelser, som synkroniseras med det medvetna andetaget. Genom att integrera sinnets, kroppens och andningens funktioner får utövaren uppleva den sanna glädjen med yoga. Passar dig som vill ha en utmanande form av yoga. Både nybörjare och avancerade yogautövare är välkomna. Adam guidar dig där du befinner dig just nu.

KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som består av rörelser, andnings- och fokuseringstekniker, avslappning samt olika typer av meditation. Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi såväl fysiskt, mentalt som emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning. Övningarna varierar mellan fysiskt utmanande till avslappnat lugna. Mantra och mantrasång är också en viktig del i passet och ibland kombinerar Kristin sången med gitarrens ljuva toner. Både nybörjare och vana yogautövare är välkomna. 

YOGAMIX (drop-in)

Detta pass är en mix av olika yogaövningar från olika yogastilar och även med inslag av Qigong och Tai chi. Övningarna varierar stående, sittande och liggande. Detta är ett mjukt och inkännande pass, men kan innehålla lite utmanande och balanserande övningar. Största fokus ligger på andningen. Bra komplement till fysisk träning och andra träningsformer, då yogan förstärker de positiva effekterna av den träning eller idrott du håller på med. Du blir starkare, smidigare och mer medveten om dina styrkor och svagheter. Passar alla oavsett konditionsnivå och ålder.

FYSPASS (drop-in)

Ett fyspass är uppbyggt på så sätt att vi använder kroppen som vårt främsta verktyg. Redskap används i viss mån, men det är kroppviktsövningar som är basen. Den egna kroppen är vår främsta tillgång… Övningarna varieras under passet mellan fysisk styrka och kondition. Alla kan delta oavsett ålder, fysisk status och tidigare erfarenheter av träning. Du jobbar utifrån dina egna förutsättningar, men tillsammans i grupp med samma målbild, att utveckla sin egen kapacitet.

lunchpass (drop-in)

Se info om FYSPASS.

MJUK Karate senior 50+

Detta pass är både för dig som kanske har tränat någon form av kampsport tidigare eller för dig som aldrig provat på detta och är nyfiken på en annorlunda träningsform. Här erbjuder vi en rolig och allsidig träning för hela kroppen som baseras på att utveckla balans, koordination och samtidigt få energi och flöde i kroppen. Vi lär oss sparka och slå på mittsar i kombinationer och vi jobbar utifrån vår egen kapacitet. Vänder sig till damer och herrar som kommit upp lite i ålder.

självförsvar för kvinnor

Vi lär ut trygghet och bygger självförtroende! Denna självförsvarskurs hjälper dig att minska risken för att bli utsatt, samtidigt som du får kunskap om hur du försvarar dig om en situation mot förmodan skulle uppstå. Vi tränar försvar mot t ex slag, spark, grepp, våldtäktsförsök, misshandel, överfall, rån, mot kniv, fasthållningar mm. Vi jobbar alltid med att försöka avsluta försvaret ståendes. Vi tycker det är  viktigt att alla tjejer/kvinnor ska känna sig trygga och kunna försvara sig och därför vänder sig denna kurs till alla från 15 år och uppåt! Dock krävs målsmans tillåtelse mellan 15-17 år. 
OBS! ANMÄL DIG TILL VÅR WORKSHOP OCH PROVA PÅ!

vägledda meditationer/mindfulness (annonseras under workshops)

Under dessa meditationer vägleder Jennifer ut dig i din inre natur, där får du möjlighet att släppa det du inte är behov av längre. Hitta din inre kraft, stärka, läka och balansera dig själv. Vi använder oss av härlig musik, med bl a naturens toner, för att meditationen dels ska bli autentisk och även för att du ska få en djupare kontakt med dig själv och din innersta natur. Innan meditationen gör vi en skön mindfulness övning för att landa ner i kroppen. Efter meditationen delar vi upplevelsen. Detta är valfritt, man kan också bara ta meditationen som en skön avslappning för sin egen skull.
För mer information läs under meditation.

gongbad (annonseras under workshops)

Tider för gongbad ligger under workshops!
På Jennifer och Kristins gongbad inleder vi med några mjuka yogaövningar och mindfulness för att landa ner, bli närvarande och få en skön avslappning i kropp och sinne. Sen får du bädda in dig bekvämt och skönt och njuta en lång stund av gongarnas och olika andra instruments toner. 
 
En gong är en metalltrumma som man slår på för att skapa olika vibrationer i bland annat form av ljud, som sägs påverka vår kropp på ett djupgående sätt. Gongbad har inget med vatten att göra, men gongen skapar vibrationer som sköljer över ens kropp och sinne, känslan av att man badar i ett hav av ljud som fyller ens medvetande.
 
Gongen tros ha använts i över 6000 år. Den har länge använts i behandlande syfte, vid till exempel healing, meditation och yoga. När man slår på gongen bildas en otrolig mängd vibrationer som vi uppfattar som ljud men som vi också kan känna i kroppen. De tar sig in i vår kropp och påverkar oss ända in på cellnivå. Vibrationerna tar sig förbi våra tankar och vårt medvetande, och kan på så sätt påverka oss på en djupare nivå. Vi öppnas upp av vibrationerna och fysiska, mentala och själsliga blockeringar kan lösas upp. Ett gongbad verkar mycket avslappnade och avstressande för kropp, sinne  och själ.